Že je to podle Vás nesmysl? Pak už dál nečtěte. V dnešní době se většina bohatých už nesoustředí pouze na sbírání známek nebo obrazů, ale zajímají se také o nové typy investic jako jsou automobily a motocykly. Důvod je prostý. Pokud se dobře vyznáte v konkrétních modelech a historii výrobce, můžete při relativně nízkém riziku, získat během pár let zhodnocení klidně i přes 300 %.
A to Vám nenabídne žádný finanční instrument na trhu, tedy pokud neobchodujete rizikový forex. Obecně platí, že čím menší série motocyklu vznikla a čím je motocykl starší, tím lépe. Ovšem týká se to pouze několika modelů. Neplatí tedy, že automaticky každá motorka, která je stará několik (desítek) let, poroste na ceně.
I když je nyní trh dost přebraný, stále lze v roce 2018 koupit motorky, které porostou na ceně a nestojí vyšší stovky tisíc.
Pokud máte rozpočet blíže k miliónu a preferujete domácí produkci, můžete si vybrat z toho nejlepšího, co je na trhu. Na pomyslnou příčku ve zhodnocení lze zařadit například tyto motorky:
Böhmerland (Čechie) – značka vznikla počátkem roku 1924 a vyrobilo se zhruba 3 000 kusů všech verzí motocyklu. Od krátké 600 ccm verze až po 4-místnou verzi stejného objemu. Krátce po roce 1935 také vznikla verze s motorem o objemu 350 ccm. Společnost zanikla v roce 1939.
Díky malé výrobní sérii dnes za pěkný kousek zaplatíte mezi 1 000 000 – 1 500 000 Kč dle stavu a šetrnosti renovace. Před 15 lety se však dal motocykl koupit za cenu kolem 300 000 Kč.
Jawa 500 OHV – firmu kterou založil pan Ing. František Janeček v Praze v roce 1929, asi není potřeba představovat. Ve stejném roce sjel také z „výrobní linky“ stroj s označením Jawa 500 OHV, který disponoval výkonem 18 koní při 3 600 otáčkách. Motocykl vznikl v sérii pouhých 1016 kusů a dnes jich je dochováno jen několik desítek.
Cena motocyklu Jawa 500 OHV se nyní pohybuje kolem 1 000 000 Kč a více.
Novější verze Jawa 500 OHC, vyráběná v letech 1952 – 1958 se nyní prodává za ceny mezi 500 000 – 750 000 Kč. A když si vzpomenete že ještě v roce 2005 šel tento motocykl koupit za cenu do 100 000 Kč, je zhodnocení opravdu hezké. Pro zajímavost: nová Jawa 500 OHC, stála v roce 1953 celých 15 000 Kčs, v roce 1958 pak 12 500 Kčs.
V následující tabulce se zaměříme na motocykly v letech 1930 – 1960, které se už od svého dna odrazily a rostou na ceně desítkami procent ročně. K jejich nákupu potřebujete cca 250 000 – 500 000 Kč.
- Praga 500 BD
- CZ 175 1938
- BMW R12
- BMW R51/2
- BMW R69 600 OHV
- Triumph Thunderbird 650 OHV
- MV Agusta CSTL 175
- Norton ES 500 OHV
- BMW R60
Nechme však historické motocykly být a podívejme se na modernější stroje. Některé motorky ještě nedosáhly svého cenového minima, popřípadě se začínají jejich hodnoty zvedat.
Je tedy reálné koupit v roce 2018 motocykl jako investici? Podle nás určitě ano!
Určitě nechceme, abyste tento seznam brali jako nějaké dogma, protože zdaleka neobsahuje všechny zajímavé modely motocyklů. Seznamy vychází z našeho pozorování prodejních cen za posledních několik let – zhruba od roku 2005. Zaměřujeme se na motocykly, které rostou o vyšší jednotky až desítky procent ročně.
Časově tak vychází k nákupu nyní nejlépe motocykly 80 a 90. let. Ovšem v této kategorii „nesoutěžíte“ pouze se sběrateli, ale poslední dobou také se staviteli cafe-raceru. Zejména pak u modelů jako je Honda CB nebo Suzuki GS z druhé půlky 80. let.
Motocykly v kategorii do roku 1980 se již nyní cenově pohybují do cca 200 000 Kč. Čím mladší stroj a čím větší série, tím je stroj levnější.
- Benelli 500 GP Pasolini
- Benelli 650 Tornado
- Norton Commando 750
- Kawasaki H2 750 Mach IV Triple
- Honda CX 500 Turbo
- Suzuki GT 380
Nevadí Vám uložit peníze do investice dlouhodobějšího horizontu, klidně i na 10 – 15 let? Pak je pro Vás nejlepší kategorie motocyklů z 80. let. Ceny těchto motocyklů se nyní pohybují na historickém minimu a investici lze tak pořídit za 40 000 – 100 000 Kč dle konkrétního modelu.
- Yamaha XS650
- Honda CB 450 K
- Honda CB 750
- Honda CBX 1000
- Suzuki GSX 1100S Katana
- Honda GL1000 Goldwing
- Benelli 900sei
- Yamaha RD350
- Laverda 750 SF
- Suzuki GS 1000 E
- Ducati 750 GT
- Honda CX 500
- Ducati 900SS
Milujete superbiky z „devadesátek“ a chcete mít alespoň jeden doma? Ceny námi vybraných modelů se již odrazily ode dna a začínají růst. Hodnota investice se již nyní pohybuje mezi 100 000 – 200 000 Kč a zhodnocení za posledních 10 let bylo více než 60% původní ceny.
- Aprilia RS 250
- Bimota SB6R
- Honda NSR 250 / 500
- Suzuki RGV 250 / 500
- Yamaha TZR 250 RS
Zastáváme názor, že investici by si měl člověk užívat. Tedy ne ji zavřít do garáže a 20 let na ni nešáhnout. Moderní stroje z 21. století mají samozřejmě něco do sebe, jsou skvělé, rychlé, pohodlné a nabízí téměř všechno, co si jen řidič dokáže představit. Jenže jízda na těchto „investičních“ motorkách je jiná – intenzivnější.
Pokud se chcete na svém stroji občas svézt, popřípadě ho máte v registru na klasických značkách a ne veteránských (zejména stroje z 90. let), nezapomeňte že musíte mít stroj pojištěn do provozu, abyste se vyhnuli postihu od ČKP.
Koukněte se na naší nezávaznou kalkulačku povinného ručení.